Včera se nám podařilo úspěšně a bez jakýchkoli technických
problémů dojet ze Dvora Králové nad Labem do Doudleb nad Orlicí a zpět. Proč to
takhle vítězoslavně píšu? Protože jsme jeli našim „veteránem“. Ráno slyším tiché
startování i chod benzinového motoru, potom trochu hlasitější diesel a na závěr
opět benzin ale opravdu hlasitě k tomu i hustý bílý kouř. To naše Škoda
120L z roku 1979 více jak po dvanácti letech zase někam pojede. Jako první
se pochopitelně pojede k babičce s dědou, kteří nám tento šperk
věnovali, když se děda už díky stáří přestal cítit na to, aby jezdil. Touto
cestou jim chceme předvést a poděkovat. Zúročí se tak i naše snaha, kdy jsme
sháněli díly, rady a leželi pod autem zamazaní tu od brzdové kapaliny tu od motorového
či převodovkového oleje. Dělíme se pro jistotu na dvě skupiny, taťka zkušený to
řidič škodovek a brácha, jako hrdý majitel a poplatník ekologických a jiných
poplatků. Druhá skupina je servisní ve voze téže značky, ale o bezmála čtyřicet
let mladším. Časový rozdíl je opravdu znát, 120cítky odborníci už v době vzniku
označovali za zastaralou koncepci ať už motor vzadu nebo spousta technický
řešení, daných také tím, že na východě nebyli dostupné určité technologie a
materiály. První, čeho si řidič všimne, je, jak jsou sportovně u sebe pedály a
jak jsou vyosené ke středu vozu, člověk si připadá, že na silnici kouká jen levým
okem, protože ho to nutí sedět šikmo. Potom za sebou zaklapne dveře, ozve se on
charakteristický zvuk, mě známý už od dětství, v tomhle autě rozhodně
nechci bourat, pomyslí si většina. Potom člověk otočí klíčkem a … Ještě je
potřeba otevřít sytič a dopřát motoru bohatší směs. Potom již můžeme startovat,
trvá to déle než u moderních aut, ale po několika otočeních se zvuk agregátu za
zády rozhodně nedá přehlédnout. Každý si neodpustí polechtat plyn, ale opatrně,
motor je ještě studený. Řízení je nepřesné, ale hlavní zábavou je kroutit tenkým
volantem při nízké rychlosti, člověk si výborně pocvičí „horolezecké svaly“ na
rukou. Interiér vozu se chová jako ozvučnice, člověk docela přesně pozná podle
toho, co zrovna vibruje, jaké má motor otáčky. Jízda se nám všem líbila a
hlavně nám mladším řidičům, protože moderní auto nám nabídne adaptivní
tempomat, udržování v jízdních pruzích, několikrát vyšší výkon,
infotaiment s navigací. A těch airbagů. Babička s dědou byli moc
rádi, děda se i nechal kousek svézt. Cestou zpět jsem měl tu čest řídit já,
pochopitelně policejní hlídka si nemohla s úsměvem dovolit nás nezastavit.
Jenže ono zastavit, to musí řidič zvyklý na moderní auta skoro dopředu
naplánovat, protože brzdy nejsou tak jedovatě ostré jako u dnešních aut, ale
skutečnost, že je auto téměř o polovinu hubenější, při brždění pomáhá. Vše máme
v pořádku a můžeme prý pokračovat dále, jenže někdo nechal otevřený sytič
a motor nám nechce naskočit. Hlídka nás naštěstí roztlačovat nemusela, motor
nám po zavření nastartoval. Byl to pěkný výlet, jistě zase někdy někam vyrazíme.
Krásný to kousek :-)
OdpovědětVymazat